Vaccination

Vi hjälper dig att hålla ditt sällskapsdjurs vaccinationer uppdaterade, läs nedan om de olika vaccinen.

Grundvaccination

Alla valpar och kattungar ska vaccineras innan man köper dem sedan är man själv ansvarig att regelbundet vaccinera sitt djur. I en grundvaccination vaccinerar man i regel 3 gånger, därefter vart tredje år. Sprutan ges under huden och kan ge en liten svullnad.
Hund: DHPPi- vid 8 veckor, 12 veckor och 1 år + vart tredje år.  DHPPi är ett kombinationsvaccin mot parvo, valpsjuka, hepatit och kennelhosta.

Katt: Tricat- vid 8 veckor, 12 veckor och 1 år + vart tredje år.
Tricat är ett kombinationsvaccin mor parvo, kattsnuva och kattpest.

Årlig vaccination

Beroende på livsstil och vart man bor så finns det vaccin man ger varje år, du får gärna rådfråga oss om detta.

Hund
Kennelhosta- För den som vistas bland mycket andra hundar, t.ex. vid utställning, tävling eller träning i grupp.
Pi- Ett vaccin mot viruset som orsakar kennelhosta. Ges med spruta under huden.
KC- Ett vaccin mot bakterien och viruset som orsakar kennelhosta. Vaccinet ges som droppar i bägge näshålorna.

Leptospiros- För den som vistas i södra Sverige eller ute i Europa. Leptospiros är en bakterie som skadar lever och njurar, vaccinet måste ges minst två gånger med 4 veckors mellanrum därefter varje år för att ge ett fullgott skydd. Vaccinet ges med spruta under huden.

Katt
Kattsnuva- För katter rekommenderas att man ger ett boostervaccin mot kattsnuva årligen. Vaccinet ges med spruta under huden.

Rabiesvaccination

Rabiesvaccin behövs när man reser till vissa länder, detta måste du själv ansvara att informera dig om innan resa.
Första dosen med vaccin kan ges tidigast vid 3 månaders ålder, därefter varje eller vart tredje år beroende på vilka krav som ställs dit du ska resa. Vaccinet ges med spruta under huden och kan ge en liten svullnad.

OBS- Vaccinet måste ges senast 21 dagar innan inresa till landet med krav på rabiesvaccination. Det finns även krav på antikropptest mot rabies vid inresa till några länder, läs på noga innan du reser utomlands med din hund.

Övriga vaccinationer

Vi vaccinerar även hästar på förfrågan.

Fråga oss

Är du inte säkert när det är dags att vaccinera nästa gång så tar du bara med djurets vaccinationskort eller pass så hjälps vi åt!

Gruppvaccinationer

Vi kommer gärna till din kennel och gör gruppvaccinationer för dig med många hundar, maila oss för prisuppgifter.